Trop czy ślad?
Jak to jest, że czasem widzimy ślady, a czasem „tropimy”, czyli poszukujemy tropów? Czy jest jakaś różnica między tropem, a śladem? I czego jest więcej: tropów czy śladów?
Uczniowie klasy Id ze szkoły podstawowej w Strzelcach Krajeńskich wraz z wychowawczynią P. Marią Kram już znają odpowiedzi na te pytania.
A wszystko za sprawą zajęć edukacyjnych, jakie odbyły się w strzeleckiej podstawówce 22 stycznia br.. Młodych obserwatorów w temat tropów i śladów wprowadzała „Pani leśnik" – jak nazywają ją dzieci, czyli Daria Wyrembelska-Wacławska – Specjalista w Nadleśnictwie Strzelce Kraj.. Przy prowadzeniu zajęć Pani Daria posiłkowała się książką A.A. Milne „Kubuś Puchatek", gdzie w III rozdziale, Puchatek wraz ze swym przyjacielem Prosiaczkiem zajęli się tematem tropienia.
Po wysłuchaniu opowiadania i poznaniu tropów różnych zwierząt „pierwszaczki" otrzymały zadanie, aby własnoręcznie wykonać mapę tropów.
Zadanie zostało wykonane prawidłowo, a w tworzenie swoich prac, jak zwykle dzieci włożyły dużo wysiłku, serca i zaangażowania.
A na zakończenie zajęć, uczniowie zaśpiewali piosenkę o śnieżnym styczniu, bo przecież każdy obserwator dobrze wie, że tropy najładniej odciskają się na śniegu.
D.W-W.
Trop – odcisk kończyny zwierzęcia pozostawiony na piasku, błocie lub śniegu, a także na innych podłożach, np. na betonie. [J.Romanowski „Poznajemy tropy i ślady zwierząt"]
Ślad – pozostałość po czymś, znak świadczący o tym, że coś istniało, działo się [wg definicji Słownika Języka Polskiego]. Śladami, oprócz odcisków kończyn, czyli tropów są również odchody, wypluwki, ślady żerowania i obecności – schronienia i legowiska.